Na sklonku minulého měsíce jsem dohrál velice prímovou trojrozměrnou střílečku Quake 4. od kultovních ID Software. Hra již vyšla před nějakými třemi roky a vůbec se jí grafický a herní kabátek neoprýskal. Nádherně propracované interiéry základen na planetě Stroggos a morbidní modely slizáků Stroggů jsou jedním slovem dechberoucí.
Celá hra je postavená na enginu třetího Dooma a je mu dost podobný. Drobná změna tu je v podobě použití živějších barev a přidáním více externích lokací.
Děj hry se odehrává krátce po skončení druhého dílu (třetí díl je ryze multiplayerový) a pokud mě paměť neklame ten končil uprchnutí mariňáka po zdolání hlavního kolosovitého bose v záchranném modulu. Úprk se nějak zvláště nepovedl a milý nariňák havaroval na blíže neurčené planetě. To je tak vše co si pamatuju ze závěrečné animačky.
V tomto díle se hráč dostává do kůže mariňáka Matthewa Kanea z jednotky Rhino Squad jejíž cílem je zničení centrálního mozku Stroggů Nexus. Hodně nečekané a překvapivé je v půlce hry odchycení a následná „předělávka“ hlavního hrdiny na Strogga. Toho se dá využít na prostupování silových polí, doplňování zdraví na místech speciálně určených pro Stroggy a další legrácky.
Mě se na Quaku 4. moc líbí boje v týmech, tím hra dostává nádech opravdové uvěřitelné války mezi lidmi a Stroggy. Spolubojovníci mají jakž takž nadělenou umělou inteligenci a pomohou v tuhých přestřelkách. Náročnost misí není nijak velká v podstatě jde z větší částí o anihilaci Stroggů nebo ochrana některého z členů jednotky. Jedinný moment kdy jsem se dost potrápil byl předposlední level kde se ve velké hale objevili postupně snad všehny nestvůry. Zvláště pak beznohé na vznášedle levitující příšery posílající naváděné rakety byly obvzláště tuhé ořechy. Finální zdolání Nexuse bylo otázkou snad pouhých pěti minutek. Zbraňový arzenál je klasika klasik složená z pistolky, brokovnice, pušky s baterkou, granátometu, bazuky, railgunu a dalších již notoricky známých zbraní z minulých dílů.
Co napsat závěrem? Doufám, že ID Software neuloží Quaka k ledu a připraví další hutný futuristický bersekr. Jak tak přemýšlím nebyl by špatný návrat k podobnému zpracování jako u prvnímu dílu, který měl hodně dobrou atmosféru a depresivní, špinavé prostředí bez high-tech vychytávek.