Starej známej policajt John McLane se vrací po dvanácti letech ve čtvrtém pokračování Smrtonosné pasti. Tento film už rotoval po českých kinech již někdy v červnu loňského roku, ale až nyní se dostal k mojí maličkosti. Předchozí tři díly mám do dnes rád pro rychlý spád a skvělé akční scény kořeněné ironickými hlášky hlavního představitele Bruce Willise.
Stejně na tom je i čtvrtý díl, který je i přes svoji dvouhodinovou stopáž nabitý akcí, takže nuda vůbec nehrozí. Sice mám výhrady ke třem scénám, které jsou až moc přehnané (bitva s míšenkou ve výtahové šachtě, sejmutí letící helikoptéry autem, pronásledování kamiónu pitevní stíhačkou) jejichž vynechání by filmu prospělo a nedělalo z něj až tak okatou pohádku pro dospělé…
V prvním díle z roku 1988 teroristé uvěznili rukojmí v losangeleském mrakodrapu a o dva roky později ve dvojce obsadili washingtonské mezinárodní letiště v níž si jednu z vedlejší rolích vystřihl Franco Nero. O pět let později v roce 1995 vzniklo třetí pokračování, ve kterém McLane bojoval s partičkou, jenž maskovala vyloupení trezoru hrozbou zničení vodní přehrady. Hlavní roli padoucha zde ztvárnil Jeremy Irons a Willisova parťáka černošská star Samuel L. Jakson.
Ve čtvrtém díle zloduch Thomas Gabriel alias ukřivděný softwarový specialista ukazuje jak se dá účelně zneužít dnes počítačemi řízené cokoliv. Nejdříve najmul nejlepší hackery v zemi aby pro něj vyvinuly software a vlastní šifrovací kód. Před provedení své odplaty bezpečnostním složkám spojených států pak jednoho po druhém začne likvidovat. V ten moment se do akce nevinně zapojuje náš starý známý McLane a bere si pod svá ochranná křídla jednoho mladého hackera Matta Farrella.
Jak je jeho zvykem přes mrtvoly se snaží padoucha dopadnout a přijít na to o co Gabrielovi jde. Ten zatím pomocí počítačů ovládá celou zemi a chystá se hacknout a ukrást všechny zálohy bankovních/finančních hotovostí celé americké vlády, fikaně ukryté v budově sociálky. McLane i přes to, že si Gabriel bere jeho dceru Lucy jako rukojmí, likviduje Gabrielovy nohsledy a v závěrečné scéně „překvapivě“ posílá padoucha do věčných lovišť. Pěkná podívaná ukazující kontrast mezi dnešním počítačovým věkem s McLaneovým konzervativním a prací policajta pohlceným životem…